30 stycznia 2020

Opowiadanie historii (część 1)


Historie opowiadamy niemal codziennie, bo przecież często, w naszych codziennych rozmowach coś tam nam się przypomni, coś a propos... Albo chcemy komuś opowiedzieć, co nas spotkało wczoraj czy w weekend... i już historia gotowa! Niestety, z moich doświadczeń nauczycielskich wynika, że w dostępnych podręcznikach do nauczania angielskiego w zasadzie nie porusza się tego tematu!
To znaczy uczy się czasów przeszłych czy wyrażeń then, next, after that itp., zapomina się natomiast o wielu innych istotnych wyrażeniach, typu Nie wiedziałem co powiedzieć!, Nie wierzyłem własnym oczom!, To było niesamowite!, okazało się, że..., a zauważyłam, że uczniom bardzo często brakuje właśnie tego typu zwrotów! Dlatego chciałabym Wam zaprezentować właśnie takie wyrażenia, a że jest ich dosyć sporo, rozbijemy je sobie na 3 posty.


Zaczynamy od początku

A właściwie to jeszcze będzie coś przed początkiem - mianowicie taki fajny zwrot wprowadzający:
You won't believe what happened to me yesterday! - Nie uwierzysz, co mi się przytrafiło wczoraj!

Oczywiście zamiast yesterday możemy podstawić coś innego, np. last Saturday (w zeszłą sobotę), about a week ago (około tydzień temu), czy też taki nieokreślony zwrot the other day, czyli któregoś dnia.

A oto inna wersja tego zdania:
You'll never guess what happened to me last Friday! - Nigdy nie zgadniesz, co mi się przytrafiło w zeszły piątek! (czy też kiedy tam chcemy)

Jeśli jednak nie chcemy zaczynać aż tak dramatycznie, i tak warto zacząć od umiejscowienia naszej historii w czasie, a więc np.

It was last month. - To było w zeszłym miesiącu.
It was a few months ago. - To było kilka miesięcy temu.

Często też chcemy powiedzieć po prostu 'Pewnego dnia...', tylko jak to będzie po angielsku...? Ano po prostu 'One day, ...', lub też wspomniane już 'The other day...' (któregoś dnia)


Malujemy... tło!



Czyli opowiadamy gdzie byliśmy, z kim, co robiliśmy, a dopiero potem dochodzimy do głównych wydarzeń - wszak chcemy naszego słuchacza zainteresować, wzbudzić w nim ciekawość, zbudować pewne napięcie...

Warto więc poznać wyrażenia typu:

It was a beautiful day. / It was an awful day. - To był piękny / okropny dzień.
The sun was shining. / It was raining. - Świeciło słońce / padał deszcz.
I was walking / going to / driving / sitting at home. - Szedłem / jechałem do... / siedziałem w domu.

Inne częste wersje tego, co robiliśmy, gdy spotkały nas główne wydarzenia, to:

I was coming back from... - Wracałem z...
I was waiting for... - Czekałem na...
I was talking to... - Rozmawiałem z...
I was listening to music. - Słuchałem muzyki.

Warto też poznać wyrażenie I was in a hurry., czyli Spieszyłem się., oraz I was in a good / bad mood. - Byłem w dobrym / złym nastroju.




Początek już mamy, a w kolejnym wpisie poznacie kilka bardzo przydatnych zwrotów, których często po prostu brakuje przy opowiadaniu historyjek, a także kilka niezmiernie użytecznych czasowników, wraz z przykładami ich użycia właśnie w opowieściach. Także... stay tuned!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz