20 marca 2017

I find you very attractive!


Któregoś razu podczas podróży do Hiszpanii postanowiłyśmy z koleżanką zapytać o drogę mijaną kobietę. Okazało się, że to Brytyjka - ‘uff, pół sukcesu, przynajmniej się dogadamy’, pomyślałam. I rzeczywiście, wszystko nam wyjaśniła, po czym trochę jeszcze we trójkę pogawędziłyśmy, jak to turyści. W pewnej chwili z jej ust padło pytanie: How did you find the castle?,
na co ja bez zastanowienia opowiedziałam, jak to szłyśmy według mapy i bez żadnych niespodzianek zamek stał tam, gdzie się go spodziewałyśmy. Widząc jej zmieszanie na twarzy zdałam sobie sprawę, że przecież nie pytała nas, jak znalazłyśmy zamek, tylko JAK NAM SIĘ ON PODOBAŁ!


Rzeczywiście, wyrażenie ‘find sth + adjective’ jest bardzo popularne wśród native speakerów.

  • ‘Find’ oznacza ‘znaleźć’; w czasie przeszłym - ‘found’;
  • ‘sth’ jest dopełnieniem - jest to jakaś osoba lub rzecz, np. film, książka, kolega z pracy, itp.;
  • ‘adjective’ to przymiotnik, w tym przypadku powinien on wyrażać opinię, czyli np. interesting, amusing, attractive, itp.


Zwrot ten służy do wyrażania opinii o czymś, np.:


I found this book very interesting. - Ta książka wydała mi się bardzo interesująca.
I find that book very difficult to understand. - Ta książka jest dla mnie zbyt trudna.
My friend found that new film boring. - Moja koleżanka uważa, że ten nowy film jest nudny.
We didn’t find the film at all funny. - Naszym zdaniem film wcale nie był śmieszny.
How do you find life as a student? - Jak ci się podoba życie studenckie?
How did you find the castle? - Jak wam się podobał zamek?
I find my new colleague very attractive! - Bardzo mi się podoba mój nowy kolega z pracy.


Oczywiście powyższe przykłady można powiedzieć w inny sposób, np.
This book was very interesting. That book is very difficult to understand. My friend thinks that new film is boring. itp.


Warto jednak przyswoić sobie owo wyrażenie i starać się go używać, chociażby podczas jakichś egzaminów językowych, gdzie mamy się pochwalić naszym zasobem słownictwa i struktur. Zamiast powiedzieć ‘I like reading books.’ (jest to zdanie na poziomie beginner), lepiej wyrazić to w ten sposób: ‘I find reading books extremely interesting and engaging.’


I na koniec piosenka - nie wiem czy pamiętacie, kiedyś była dosyć popularna:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz